Nic na świecie nie zdarza sięprzez przypadek.

Paulo Coelho

Terapia seksuologiczna

Kiedy warto zgłosić się do seksuologa?

Często problemy w sferze intymnej są lekceważone przez pacjentów, którzy wierzą, że znikną one samoistnie. Istotnie w wielu przypadkach może się tak zdarzyć, gdyż okazuje się, że trudności związane z życiem seksualnym spowodowane były przejściowymi sytuacjami stresogennymi. Jednakże, jeśli dyskomfort podczas seksu utrzymuje się dłużej niż kilka tygodni, pomocna może okazać się wizyta u specjalisty.

Rola seksuologa

Seksuolog jest lekarzem zajmującym się intymną sferą życia pacjentów, która jest równie istotna dla zachowania dobrego samopoczucia, jak ogólny dobry stan zdrowia organizmu. Przed udaniem się do terapeuty warto sprawdzić, czy objawy mają podłoże psychiczne, czy może są spowodowane inną chorobą. Jeżeli pacjent podejrzewa, że brak satysfakcji z życia seksualnego jest powiązany z wewnętrznym lękiem przed stosunkiem, powinien jak najszybciej skorzystać z porady lekarza. Dzięki wsparciu specjalisty pacjent może odnaleźć przyczynę problemów, która ma charakter psychiczny.

Osoby zgłaszające się do seksuologa najczęściej skarżą się na brak popędu seksualnego, niemożność czerpania przyjemności z seksu, problemy techniczne związane z odbywaniem stosunku płciowego, brak orgazmu czy też, w przypadku mężczyzn, trudności z osiągnięciem erekcji bądź te związane z wytryskiem. Terapia skierowana jest również do osób odczuwających lęk przed stosunkiem, mających opory przed nawiązaniem zażyłych kontaktów z bliską osobą, a także do pacjentów, których problemem jest brak akceptacji własnej orientacji seksualnej, zaburzenia identyfikacji płciowej lub niecodzienne preferencje seksualne. Profesjonalne konsultacje seksuologiczne mogą również zażegnać kryzys w sprawach intymnych par oraz małżeństw.

Jak wygląda terapia seksuologiczna?

Celem terapii jest odnalezienie przyczyn problemów oraz przywrócenie naturalnego rytmu życia pacjenta. Spotkania z seksuologiem mają zazwyczaj charakter rozmowy, podczas której lekarz zadaje pacjentowi pytania, starając się dotrzeć do punktu zapalnego. W wielu przypadkach okazuje się, że trudności w czerpaniu radości z seksu nie są powiązane z nieprawidłowym funkcjonowaniem organizmu, ale w sposób szczególny dotyczą lęków psychicznych. Najczęstszymi „winowajcami” dyskomfortu w życiu intymnym okazują się być: stres, nadmiar obowiązków, problemy rodzinne lub zawodowe, strach przed zajściem w ciążę albo zarażeniem się chorobami przenoszonymi drogą płciową, a także przebyte traumy lub przemoc.

Podczas pierwszego spotkania terapeuta zada pacjentowi szereg pozornie nieistotnych pytań związanych z różnymi sferami życia. Celem wywiadu lekarskiego jest zidentyfikowanie głównego problemu, a następnie znalezienie jego przyczyn. W czasie sesji terapeutycznych za pomocą rozmowy bądź innych technik, w zależności od indywidualnych potrzeb pacjenta, seksuolog wspiera proces przezwyciężania trudności utrudniającymi życie intymne. Terapeuta dostarcza również niezbędnych narzędzi, które będą pomocne w radzeniu sobie już po zakończeniu regularnych sesji. W przypadku gdy seksuolog oraz pacjent zdecydują, że cel terapii został osiągnięty, można zakończyć proces leczenia. W razie problemów małżeństw i par, pacjent zostanie skierowany do odpowiedniego specjalisty.

KATOWICE
ul. Słowackiego 12 lok. 7